Moralismi
ja jälkiviisaus ovat turhia. On tiettyjä asioita, joista
keskusteltaessa ne lyövät luonnostaan kättä. Lopputuloksena on
vääristynyt kuva historiasta.
Tunnetun
sanonnan mukaan voittajat kirjoittavat historian. Muistelmissa kirjoitetaan asioista, joita
halutaan muistella. Niistä asioista, jotka jälkikäteen vaikuttavat
kompromettoivilta, vaietaan tai niitä selitellään. Monet
vallankaappaajat ovat tuhonneet edeltäjiensä muistomerkkejä ja
heistä kertovia kirjoituksia. On sellaisiakin tapauksia, joissa
voittajat voitettuaan kirjaimellisesti kirjoittavat
historiankirjoitusta tuodakseen julki ja vahvistaakseen omaa
tulkintaansa tapahtumista. Winston Churchill oli paitsi Britannian
sodanaikainen pääministeri, myös historioitsija, joka kirjoitti
maailmansodista ja sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 1953.
Napoleonin
lopullisesta häviöstä Waterloossa tuli tänä kesänä kuluneeksi
tasan kaksisataa vuotta. Vuosina 1814–1815 voittajavallat istuivat
ja tanssivat Wienin kongressissa, jossa julistettiin, että Napoleon
ei hävinnyt ainoastaan siksi, että hän hävisi sotilaallisesti
(mikä on totuus), vaan myös ja ennen kaikkea siksi, että ajatukset ja ideologia, joita hän edusti, olivat vääriä, huonoja ja
epäonnistuneita. Meillä on näihin aikoihin tarpeeksi ajallista
etäisyyttä, että osaamme ymmärtää Napoleoninkin puolta. Koska
tiedämme, miten historia jatkoi kulkuaan, emme myöskään ajattele,
kuten Wienissä kaksisataa vuotta sitten päätettiin, että
demokratia ja tasa-arvo (joita Napoleonin katsottiin edustaneen)
olisivat tuolloin pudonneet historian roskakoriin, jääneet taakse
ja olleet huonoja ja pahoja.
Wienin
kongressin ajatusta on mukailtu myöhemmin ja se tulee ihmiseltä
varmasti luonnostaan. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen
saksalaiset todettiin yksin syyllisiksi sotaan, mikä oli aika paksu
väite jo muun muassa siksi, että konflikti alkoi Itävalta-Unkarin
ja Serbian kärhämänä ja saksalaiset tulivat mukaan tilanteen jo
kärjistyttyä. Kun Saksa lyötiin toisessa maailmansodassa,
saksalaisten sotilasjohto ja sotarikolliset tuomittiin Nürnbergissä.
Voittajat päättivät etukäteen, että heidän toimistaan vastaavia
tutkimuksia ja tuomioita ei tehtäisi.
Usein,
jopa asiallisissakin yhteyksissä, puhutaan ”natsi-Saksasta”.
Professori Klinge joskus ihmetteli että miksi, koska eihän myöskään
korosteta että ”kapitalisti-Yhdysvallat” tai
”kommunisti-Neuvostoliitto”. 1930-luvun Saksa on kuitenkin kätevä
ideologisoida, koska natsismi on niin pahasti ryvettynyt aate, että
pitäisi olla hullu, jos lähtisi sen puolesta puhumaan.
Jälkiviisaina tiedämme, mitkä olivat natsismin huonot puolet ja
missä se meni vikaan. Tiedämme myös, että se ei toiminut. Samaa
asennetta on näkynyt myös Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen:
sosialismi ei siis toiminut. Jälkiviisaina tiedämme hyvin natsismin
ja kommunismin huonot puolet ja että ne eivät kestäneet ikuisesti.
Demokratiasta ja ihmisoikeuksista meillä ei tällaista
tietoa ole. Koska ne eivät ole hävinneet ja koska ne ovat
vallitsevia ja voittavia aatteita, intuitio pettää meidät helposti
ajattelemaan, että ne ovat siis ikuisia ja historian huipentuma.
Tämä päätelmä ei kuitenkaan perustu mihinkään tosiasioihin. On
erittäin todennäköistä, että yksikään yhteiskuntamuoto ei ole
lopullinen tai kaikissa oloissa ja tilanteissa paras.
Viime
viikon lauantaina Helsingin Sanomien ulkomaansivuilla oli juttu
apartheid-ajan Etelä-Afrikasta. Tähän juttuun kätkeytyi sitä
samaa jälkiviisasta moralismia, josta olen jo antanut esimerkkejä.
Juttu on niin herkullinen, etten malta olla kommentoimatta sitä.
Emmin kuitenkin pitkään, onko se järkevää. Kukapa haluaisi
nykyään puolustaa apartheidia? Historiankirjoitus ei kuitenkaan saa
ikinä hyväksyä asennetta, että jokin ideologia, valtio tai ryhmä
oli paha. Tämä selittäisi kätevästi kauheudet, mutta
historiantutkimuksen tarkoitus on ymmärtää eikä tuomita. Kunkin aikakauden
ihmiset katsovat asioita omasta perspektiivistään ja omilla
tiedoillaan (jotka ovat väistämättä vajavaisia). On älyllistä
laiskuutta ajatella, että ikävät asiat johtuvat siitä, että joku
paha ihminen on niistä pahuudessaan päättänyt. Historian kehityskuluille on
löydettävissä monia perusteluita. Jotkut niistä saattavat nykyään
vaikuttaa järjettömiltä, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne
olisi aikanaan tuntuneet varteenotettavilta.
Sami
Sillanpään kirjoittamassa jutussa kauhistellaan Etelä-Afrikan
valtion kovia toimia ja ihaillaan apartheidin-vastaisten aktivistien
ja toisinajattelijoiden idealismia. Jutussa harmitellaan sitä,
kuinka sabotaaseja toteuttavat aktivistit joutuivat radikalisoitumaan
ja ”lopulta” (kuin vääjäämättömästi) turvautumaan
terrori-iskuihin. Valtio kiihdytti toimintaansa aktivisteja kohtaan.
Nelson Mandela ja monta muuta pidätettiin. Kerrotaan kuinka hienoja
puheita he pitivät, mutta joutuivat silti vankilaan, jossa he
kärsivät tuomionsa sankarillisesti. Ihmettelen, kuinka moni valtio
ei toimi, jos terroristit räjäyttelevät paikkoja ja ihmisiäkin
alkaa kuolla. Mandelaahan ei tuomittu kuolemaan – olisiko hänet
pitänyt jättää kokonaan tuomitsematta? Meillä on tarpeeksi
etäisyyttä 1960-luvun Etelä-Afrikkaan, että on helppoa
yksiselitteisesti tuomita apartheid-valtio, joka oli väärässä, ja
antaa tunnustusta hyvää tarkoittaville aktivisteille. Voi kuitenkin
kysyä, kuinka moni hyväksyisi nykypäivän Suomessa tehtävät
terrori-iskut ja poliittiset murhat vaikka ne tehtäisiinkin hyvän
asian puolesta. Kuinka
moni olisi valmis sanomaan, että lähimmäisiämme satuttaneita ja
tappaneita ei pitäisi tuomita? Kuinka moni sanoisi lähelle osuneen terrori-iskun jälkeen, että terroristit olivat oikeassa,
valtio on väärässä ja se olisi syytäkin kumota
vallankumouksella? Voiko mitään muuta
odottaakaan kuin että valtio pitää yllä järjestystä,
väkivaltamonopolia ja omia instituutioitaan?
Jutussa
kerrotaan, että Etelä-Afrikassa vallitsi apartheid-politiikka,
jonka ”perusteluina olivat valkoihoisten ylemmyys ja Jumalan
tahto”. Tämän kummemmin apartheidin perusteluja ei pysähdytä
miettimään. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että vallitseva
järjestelmä on monelle itsestäänselvyys ja perusteluita ei kummemmin kaivata. On
myös hivenen turhaa vaatia joltakin yhteiskuntajärjestykseltä
aukottomia, rationaalisia perusteluita itselleen. Järjestelmältä
vaaditaan tällöin jonkinlaista yleispätevyyttä ja
vastaansanomatonta ylivoimaisuutta. Yhteiskunnassa pitää noudattaa
hyvyyden, totuuden ja kauneuden periaatteita ja niitä pitää
soveltaa tilannekohtaisesti. Riittävätkö nämä yhteiskuntamuodon
perusteluiksi? Jos eivät, millainen on se tieteellisesti perusteltu
paras yhteiskuntamuoto? Mitkä ovat demokratian ja ihmisoikeuksien
lopulliset ja tieteelliset perustelut? Sellaisia ei ole eikä voi
olla. Mikään yhteiskuntamuoto ei ole täydellinen eikä varsinkaan
lopullinen.
Disclaimer: En kannata natsismia, kommunismia, apartheidia enkä jakobiineja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti